Dag van het Geluk - Het ABC van motivatie
Op de werkvloer zou het elke dag Dag van het Geluk moeten zijn. Een essentiële sleutel tot succes voor elk bedrijf.
20/3/2019
Op 26 februari organiseerde edeps een ontbijtseminarie voor onder meer gemotiveerde zaakvoerders van KMO’s en HR-verantwoordelijken die zich wilden verdiepen in werknemersengagement. Daarin werd het onmisbare ABC-motivatiemodel besproken door Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste, een internationale autoriteit op het vlak van motivatie en engagement.
Onze ontbijtsessie vond plaats in de huiselijke sferen en warme omgeving van het Blue Woods Hotel in Deerlijk. Vier experts introduceerden ons in het rijke thema ‘Hoe uw rendement verhogen door in te zetten op medewerkersengagement en motivatie?’. De hoofdspreker was Prof. Dr. Maarten Vansteenkiste. Hij lichtte met veel passie het ABC-motivatiemodel toe. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze werknemers gemotiveerder en geëngageerder zijn?
Van moetivatie naar goesting
Niemand houdt ervan dingen te moéten. Ook al bedoel je het als leidinggevende niet altijd zo, toch kan de manier waarop je iets vraagt aan een medewerker een grote invloed hebben op hoe deze werknemer jouw vraag ervaart. Het is belangrijk om elke werknemer de kans te geven zichzelf te zijn en hun vrije wil te uiten. Dat kan je doen door open, gerichte vragen te stellen en vooral goed te luisteren.
Daarnaast is motivatie heel belangrijk. Hoe gemotiveerder een medewerker is, hoe meer hij zich zal inzetten voor de organisatie. En dat heeft tal van positieve gevolgen. Geëngageerde medewerkers zijn productiever, minder vaak ziek, toegewijder en innovatiever. Hierdoor zijn klanten nog meer tevreden, komen er meer nieuwe klanten bij en heb je als bedrijf minder te kampen met personeelsverloop of arbeidsongevallen.
Maar hoe stimuleer je motivatie? Enerzijds door te matchen met de persoonlijke waarden van het individu, maar ook door te weten wát iemand precies kan motiveren. En dat is voor iedereen anders. Er zijn gelukkig wel drie elementen die elke persoon kunnen motiveren: autonomie, verbondenheid en competentie, voorgesteld in de ABC-motivatietheorie.
Meer weten? Lees nog even verder en vraag naar de volledige presentatie van het seminarie!De A van Autonomie
Autonomie, het spreekt voor zich. Iedereen is graag zichzelf en heeft graag het gevoel vrijwillig te kunnen handelen, denken en voelen. Je wilt het gevoel hebben dat je zelfstandig keuzes mag maken en dat die gerespecteerd worden.
Geef werknemers diezelfde vrijheid. Laat hen open en eerlijk hun mening delen, vraag naar hoe ze zich voelen en laat hen vooral zichzelf zijn. Werknemers willen hun werk immers ‘met goesting’ kunnen uitvoeren, omdat ze zelf inzien hoe belangrijk hun taken zijn of gewoon omdat ze hun taken oprecht leuk en zinvol vinden. Die taken pakken ze bovendien graag aan op hun eigen manier en op basis van hun eigen inzichten. Ze waarderen het wanneer hun mening en suggesties worden gevraagd en wanneer ze zelf initiatief mogen nemen.
Hoe meer medewerkers het gevoel krijgen autonoom te mogen handelen, hoe verantwoordelijker ze zich zullen voelen voor hun taken en het team waarmee ze samenwerken. Wat op zijn beurt zal leiden tot nog meer engagement en inzet.
De B van verBondenheid
De B van het ABC-model staat voor verBondenheid. Door te investeren in warme, hechte en authentieke relaties creëer je vanzelf meer betrokkenheid en engagement. Werknemers hebben graag het gevoel dat hun mening en hun gevoelens er toe doen, maar ook dat zij anderen kunnen helpen en bijdragen tot een hoger doel.
De C van Competentie
Al even belangrijk is het gevoel hebben van in staat te zijn om iets tot een goed einde te brengen. Werknemers die voelen dat ze doelen bereiken en dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen, zijn automatisch meer betrokken en zullen veel sneller een hart hebben voor de organisatie. Door medewerkers ook de kans te geven om opleidingen te volgen, zullen zij zich opnieuw gewaardeerd voelen en graag komen werken.
Door in te zetten op de autonomie, verbondenheid en competenties van werknemers verhoog je automatisch hun motivatie en engagement. Naast deze ABC-motivatietheorie zijn er uiteraard nog tal van elementen en factoren die een impact kunnen hebben op medewerkersengagement.
Wilt u hierover graag meer weten en de volledige presentatie van het ontbijtseminarie ontvangen? Stuur een mailtje naar info@edeps.be, zodat we u deze kunnen toesturen.